marți, 4 noiembrie 2008

Destinatie de lucru...

Am trait vremuri destul de grele inainte de ’90.Si unii dintre noi am prins cozile la lapte, portocale si banane ( si credeam ca bananele se coc doar de Craciun!), la fel si la multe alte alimente de baza ca: ulei, zahar, faina, carne etc.Sigur, daca aveai relatii faceai rost cam de tot ce aveai nevoie…in plus nu puteai spune nimic de teama ca cel de langa tine e “sifonar” si te trezesti a doua zi la securitate dand explicatii pentru felul in care gandesti si multe altele, de care mai bine nu imi amintesc!

Dar am ocazia sa vad din nou un alt tip de dictatura, si nu stiu cat de rea sau cat de buna poate fi, aici in Guinea Ecuatoriala.Pot observa in jurul meu ca lumea e fricoasa , subiectul politica e aprope interzis, am incercat sa intreb si nimeni nu vorbeste, nici macar nu ii intereseaza cine si spre ce ii conduce.La jurnalul de seara bineinteles ca apare lideru’ si familia lui, care face parte din guvern in totalitate, pare o "afacere" de familie.Ca o paranteza… pe postul national de televiziune au filme piratate cu subtitrare in chineza filmate in cinematograf.De vis!

Cred ca jumatate de guvern are acelasi nume de familie.Cine stie, poate e ca si Popescu la noi, un nume foarte raspandit!?

Pe strada armata, bineinteles…Eu sunt “blanco”, ei sunt negrii, deci ceva nou pentru ei, si ma privesc ciudat de fiecare data cand ma vad.Poate cred ca am ceva cu ei de sunt alb.O fi vreo ofensa la adresa sistemulu?Pe aeroport la sosire in Bata, toti militarii ma intrebau de acte si francezii imi ziceau sa nu le dau ca va trebui sa platesc ca sa le primesc inapoi, asa ca au platit inainte colegi de la Orange si am scapat .Am fost atentionat de multe ori de catre colegi, sa nu fotografiez, tot timpu sa am pasaportul la mine si cate 10 euro, in cazul in care vrei sa primesti inpoi pasaportul, dupa ce l-au verificat!!!Pana acum nu am avut ocazia sa le maresc “bugetul”cu cei 10 euro si sper ca nici nu va fi cazul!Cam atat despre armata ca oricum se ocupa altcineva de “publicitate” pentru ei.

Sa trecem un pic la viata de zi cu zi a bastinasilor, oameni destul de prietenosi, vorbind o spaniola destul de africana, dar totusi spaniola, si daca nu le vorbesti pe limba lor se simt ofensati, ca si cum “atunci ce mai cauti aici daca nu stii spaniola!?”Pai lucrez vreo 2 luni aici, raspund …si imi fac meseria chiar daca nu stiu spaniola(pacat ca nu m-am uitat la telenovele, ar fi fost si ele bune la ceva!).Toate ca toate, dar cand vine vorba de baut, cred ca, sunt campioni mondiali la numarul de baruri si terase la numarul de locuitori…am zis bine nu e greseala.Un coleg guinean zicea ca la ei sunt mai multe baruri decat biblii la numarul de locuitori(am uitat sa precizez ca sunt crestini, catolici) si cred ca are dreptate, la tot a doua casa e cate un bar si 3 sau 4 mese de plastic unde poti sta toata ziua.La lucru alt fenomen, dupa pranz aproape toata lumea, ma refer la localnici, miros a alcool si nu doar de la “o bere”, altii dorm pe scaun, ca doar trebuie sa se mai si odihneasca oamenii dupa un pranz copios.Si par chiar fericiti, dar doar par…Aparentele inseala de multe ori, si e cazul si aici, cred ca refugiul e bautura, sistemul doar atat le permite, sa bea ca sa nu poata gandi, si sa nu inceapa sa le vina idei.Asa bei toata ziua, esti amortit, mai dormi un pic, si gata ziua …si maine de la capat.Uite asa trece viata.Stire de ultima ora: directorul tehnic al Orange, francez, care de 3 ani lucreaza aici a fost informat de catre un reprezentant al politiei ca nu i se mai prelungeste viza si ca trebuie sa paraseasca in 24 h teritoriul tarii, ordin de sus, citez: “nu mai sunteti binevenit la noi in tara”!

Si intre timp eu si colegu’ nigerian suntem emigranti ilegali, viza expirandu-ne de vreo saptamana, iar pasapoartele sunt undeva in vreun sertar pe la vreunu’ caruia i se cam “rupe” de munca!

Si inca ceva, am inceput aceptanta pentru echipamentul ce il instalez.Din partea clientului, 2 baieti, par simaptici la prima vedere, sper sa fie si interesati de ce vom face.Timp de 3 zile trebuie sa lucram cu ei si sa facem teste pentru echipamentul ce il vor folosi de acum incolo.Si dupa cum ma gandeam, s-a si dovedit, ca nu au nici o treaba cu ce trebuie sa facem.Si sa ma explic:dimineata vin si asteapta sa le dam noi ce sa faca!Eu tre sa explic ce teste o sa fac, cred ca as putea sa le vand orice la cat de flexati sunt si la cate stiu. Oricum le-au vandut altii inaintea mea!Bineinteles ca am facut testele pe care le credeam eu mai importante si i-am dat unuia dintre ei sa faca ceva mai simplu, si la fiecare cinci minute, atat de dimineata cat si dupa masa de pranz, adormea cu mana pe mouse, in fiecare din cele 3 zile cat au stat cu noi.In prima faza am crezut ca e obosit, dar cand am vazut ca in fiecare zi e la fel m-am gandit ca o fi ceva genetic si general valabil!Incredibil!

La 12 fix “rup usa” pentru pauza de pranz si vin dupa 2 si ceva chiar 3….dupa care la 17 fix se ridica si incep sa fie suparati ca de ce mai sunt la lucru dupa care in 10 minute sunt deja plecati.Si noi ramanem,adica eu si Willy, nigerianu’, si facem teste in continuare pentru ei.Nici macar nu au fost in stare sa isi copieze fisierele cu rezultatele testelor …tot eu a trebuit sa fac un director si sa salvez toate datele!!!Pacat ca stau doar 3 zile cu noi, cred ca in ce-a de-a patra l-as fi batut pe unul din ei, chiar daca e vorba de clientul caruia i se vinde echipamentul!Si ne ziceau, ca ei mai mult de 6 ore nu sunt obisnuiti sa stea la lucru, bine zis, sa stea, ca de lucrat, in nici un caz…asa ca ce sa le zici…si te intrebi cine e mai castigat, tu care muncesti ca prostu’ sau ei care nu au nici o treaba cu ce misca in jurul lor?!

Si in final tot nu scap: am fost atentionat ca pe aeroportul international la plecare din aceasta “mirifica” tara trebuie sa donez 30.000 CFA adica vreo 50 euro, bineinteles fara a primi chitanta, pentru bunul mers al regimului!Oare cum o sa ii trec la decont???Cred ca la ajutor obligatoriu pentru a scapa de aici…daca exista aceasta rubrica, daca nu, ar trebui introdusa!

Asa destinatie de lucru sa tot avem…traiasca operatiunile din cadrul ALU!

Niciun comentariu: