marți, 18 noiembrie 2008

Cu Willy la politie in Guinea!

Inainte de a povesti despre intalnirea de seara trecuta trebuie sa mentionez cateva episoade picante ale misiunii mele in Guinea:

1.Primul hotel in care am fost cazat in Malabo avea gratii, ca la puscarie la balcon.Aveam si musafiri, sub pat,ma refer la un micut soarec ce statea cu mine ca sa imi tina de urat in camera…nu de alta, trebuia sa compenseze cumva faptul ca ma simteam ca la puscarie… asa ca "Chitz Chitz" ma mai vizita noaptea, cred ca am si simtit de vreo doua ori ca a trecut peste mainile mele, erau in drumul lui si era grabit …

2.Atitudinea localnicilor si a armatei vis-a-vis de straini e …nu gasesc cuvantul potrivit si nici nu cred ca exista sau e o combinatie de mai multe cuvinte spuse in acelasi timp .Daca esti strain, ai bani, trebuie sa le dai si lor.Armata iti cere pasaportul si trebuie sa il dai, doar ei conduc aici, si daca il vrei inapoi trebuie sa platesti si nu cred ca vrei sa contrazici un negru ce nu stie pe ce lume traieste si in plus mai are si o arma la el, la fel politia. Portarul de la client, tot un militar, batran, ce se uita mai mereu cu ura la noi, ma opreste intr-o zi si ma intreaba de ce il tot salut si nu ii dau si lui ceva bani din moment ce lucrez aici si sunt alb, inginer.Buna gluma !

3.Cand credeam ca avem un prieten pe aici s-a dovedit ca nu e chiar asa, l-am imprumutat, eu si cu Willy, cu 15 euro pe colegul Peque, si stiam ca nu o sa ii mai vedem inapoi, dar i-am dat, am zis macar sa avem un localnic de partea noastra ca nu se stie niciodata ce se poate intampla si am fost inspirati.

4.Am jucat fotbal ca altceva nu aveam ce sa fac in weekend.Aici alt soc.Aproape toti aveau in picioatre sandale de plastic, ca pe vremea lu’ nea Nicu, sau slapi si asa jucau fotbal.Nu am incercat niciodata si nici nu cred ca as putea sa incerc, cred ca mi-as rupe picioarele alergand, dar ei se descurcau !Cei care isi permiteau o pereche de tenisi erau o clasa sociala superioara.Dar stiau ceva fotbal, erau tehnici si alergau, dar tineau cam mult de minge si le placea sa dribleze pana pierdeau mingea.Macar am facut miscare si sunt unul din putini albi ce au jucat fotbal cu ei.In acel moment nu era altul mai alb decat mine pe teren deci ieseam in evidenta prin culoare …si nu numai, sper !Intre timp prietenul guinean, Peque, vroia sa imi vanda o pereche de tenisi second hand cu 25 euro…l-am lasat sa viseze si bineinteles ca nu i-am cumparat, am jucat cu ce aveam in dotare !

Si acum cireasa de pe tort …Ieri seara primesc un telefon de la colegul nigerian Willy, si imi spune ca e la politie si daca pot sa vin acolo. I-au retinut pasaport si inca nu stiam despre ce e vorba.Era ora 8 seara.Ma imbrac repede, imi iau sapca in cap, ma simteam un pic ametit.Cred ca racisem de la aer conditonat si spalat pe cap, combinate bineinteles !Plec pe jos, sectia de politie nu era departe de hotel.Ajung acolo, o camera vopsita in albastru cu o lumina difuza.Willy si Peque, pe o banca si pe alta, doua femei si un tip, cu un tircou de manelist pe el, ce zicea ca e sotul uneia dintre ele.In fata noastra un birou cu un sef de post, ce mirosea a bautura de la 2 metri si inca un fel de jandarmerita care se uita urat la toata lumea.Intre timp apare un tip imbracat in negru ce incerca si el sa afle ce se intampla, parea un tip cu ceva scoli dupa mimica si gesturi si dupa felul cum vorbea, probabil era intelectualul zonei.Toata lumea vorbea tare, spaniola, altii franceza, Peque traducea din spaniola in engleza, tipau uni la altii, eram confuz.De fapt ce se intamplase.Willy plecase sa manance ceva la restaurantul senegalez de lanaga hotel(300 m) si a venit tipu cu tricou de manelist si l-a intrebat daca o cunoaste pe femeia lui.Willy o stia din Malabo, tipa lucrase la receptia unui hotel unde a stat el in 2007. Dupa care Manelistu’ , l-am si botezat, i-a cerut pasaportul lui Willy pretinzand ca e de la politie.A fluturat o legitimatie in graba si cum Willy ‘no abla espaniol’ , s-a speriat si i-a dat pasaportul acesta cerandu-i sa il insoteasca la sectie.Atunci m-a sunat Willy si am plecat spre sectie.Era acuzat, de mujera lu’ senior manelistu’, ca nu ar fi platit cazarea pentru 4 zile si a plecat facand o paguba de 96.000 CFA, la hotel Litoral, in Malabo in 2007.Si tipa cerea banii inapoi, ca si cum ei trebuia sa ii fie returnati, si apropo, o noapte la hotel costa 20.000 de CFA deci calculul era facut dupa alte reguli nu cele pe care le stiu eu.Willy era varza, nu ii venea sa creada.Politia ii cerea sa semneze o hartie prin care recunoaste ca nu a platit si sa ii dea banii senioritei.Pai cum sa ii dea ei, era ea cea pagubita sau hotelul la care lucrase.Incredibil !Si eu ceream dovezi ca e asa, era cuvantul ei importiva cuvantului lu’ Willy.Daca semna inseamna ca recunoaste ceea ce nu era adevarat, si un sef de la Orange, ce fusese contactat prin telefon de tipu in negru ce parea intelectualu’ zonei, se oferise sa plateasca el deoarce noi nu aveam atatia bani la noi.Willy a inceput sa planga, il puneau sa plateasca pentru un lucru neadevarat, lipsit de dovezi, isi pata toata imaginea in fata Alcatel si a clientului Orange.M-am ridicat de pe scaun si am zis ca nu plateste, ca nu recunoaste si ca totul e o minciuna si o facatura, am amenintat ca lucrez pentru ministerul securitati si ca instalez echipamentul de interceptie.S-au speriat un pic si mi-au cerut pasaportul, dar erau deranjati ca am implicat ministerul.Willy a zis ca nu plateste si punct.A zis ca sta o noapte inchis pana a doua zi si ca vrea sa mearga la Malabo sa vorbeasca cu patronul hotelui.S-au luat apoi de mine, ca de ce port sapca in cap intr-o incapere unde era poza presedintelui "spanzurata’"pe perete. Cunoastem modelul de dinainte de ’89.Mi-am dat sapca jos ce sa fac , traiasca "el lidero".Si a inceput sefu’ de sectie sa imi tina o lectie de drepturile omului si ale cetateanului guinean, ca un adevarat brigadier. Il si vedeam in fata pe unu’ de pe vremea lu Ceasca care imi tinea prelegeri despre binele mers al comunismului si cat bine face el tari.Bineinteles ca a terminat prin faptul ca el vrea ordine si disciplina si ca el e acolo sa protejeze si sa aduca liniste si bla bla bla…Era sa ma imbat si eu de la alcoolul ce iesiea din pielea si aerul expirat.Imi era scarba, imi venea sa urlu, parca eram intr-un film sud-american in care nu aveam nici o sansa sa am drepatae in fata unuia a carui creier era spalat de doctrina lui el lider maximo !Niste imbecili !In final a dat verdictul ca la tribunal, nu sunt dovezi ca sa platim 96.000 CFA.Avea si el o data drepatate .Totusi a zis sa le dam 15.000 CFA pentru ca au rezolvat cazul favorabil noua.Ce caz, pentru ce, cum vine asta, intrebari ce nu au sens aici.Deci tot trebuia sa dai ceva ,cuiva !Si ca de fapt ce inseamna pentru noi 150 de euro (96.000 CFA) ca doar…. si iar incepea placa : doar lucram in telecomunicatii, suntem ingineri, avem bani si trebuie sa le dam si lor ca doar suntem la ei in tara.Un fel de recunoastere a faptului ca ei ne apara si ne ocrotesc si ca si cum am lucra acolo datorita lor, e meritul lor ca noi suntem acolo…Cum poti gandi asa, cine iti alimenteaza o asemenea forma de a gandi, cum pot fi numiti??Nu au nici o sansa .Sunt brainwashed !Am pierdut doua ore la sectie cu fenomenele astea.Lor cred ca le-a facut placere, nu de alta dar altfel cum mai fac si ei un ban…

Viva …nici un viva, ca deja e prea mult !Si sa nu uit ca vineri trec pe la aeroport si dau nas in nas cu armata … pentru ultima data …splendid, abia astept !

Niciun comentariu: