sâmbătă, 18 octombrie 2008

Apa pentru ei are alta ...valoare!?

Afara ploua torential intr-o zi de la mijlocul lui octombrie.

Eu, in misiune de lucru.Locatie: Guinea Ecuatorila, mai exact orasul Bata.Si mai exact: hotel Gabriel, locul de cazare.Colegul nigerian, Willy, era in camera lui, cred ca dormea. Avusese o noapte cam agitata, ajunsese in camera in jurul orei 5 dimineata.Ma trezise cu zgomotul cheii din broasca, dar am apucat sa ma uit la ceasul telefonului mobil si am adormit la loc, aprope instantaneu si nu m-am trezit decat pe la "doispe" cand deja incepuse sa ploua.Nu mai vazusem asa o ploaie de mult timp, iar aici pare a fi ceva obisnuit, fiind la Ecuator si in sezon ploios.

Si admirand eu ploaia, care era tot mai apriga si parca vroia sa distruga acoperisurile de tabla, ale caselor din jur, vad la un moment dat ca lumea iese din casele de vis-à-vis de hotel si incep sa aseze, in dreptul streasinii de scurgere de pe acoperis, vase de plastic si galeti pentru a se umple cu apa de la ploaia scursa de pe acoperis.M-am intreabat ce fac cu ea, apoi am vazut o femeie venind cu pet-uri goale si incepind sa toarne apa din galeata in toate pet-urile pana a umplut vreo 10, de 2 litri fiecare, daca nu ma inseala vederea! Un barbat ducea galetile, care se umpleau, in casa, unde cred ca era un alt recipient mai mare, pentru ca revenea cu ele goale si iar le umplea.Dupa ce au umplu tot ce au avut, au aparut copiii, care se bucurau de ploaie cum ma bucuram eu cand primeam dulciuri, copil fiind.Radeau intr-una si sareau prin ploaie, in pielea goala (eu nu eram in pielea goala cand primeam dulciuri, am uitat sa precizez, cel putin asa imi aduc aminte!), si chiar pareau ca se simt excelent!La un moment dat s-au pus pe rand sub streasina si au inceput sa spele pe cap si pe corp( erau patru copii cu varste intre 3 si 6 ani), cu apa ce se scurge de pe acopris.In strada copii de vreo 10,12 ani stateau intinsi pe jos in mijlocul strazii, care era intr-o panta, si asteptau sa se scurga apa peste ei, intorcandu-se cand pe burta cand pe spate, razand intruna si tipand de parca ar fi fost prima data cand vad apa!

Era o imagine fantastica, nu mai vazusem asa ceva, nu credeam ca poate exista asa ceva in anul 2008 pe acest glob!Am ramas perplex, lipit de geamul de la camera si urmarindu-i cum se spala unul pe altul, am stat asa, cred ca, vreo jumatate de ora, eram un pic socat…

Ploaia s-a oprit, am coborat la receptie si m-am intalnit cu Christie, administratoarea hotelului, si am intrebat-o de ce acesti oameni colecteaza apa de ploaie in casa, ce fac cu ea si de ce copii sunt atat de entuziasmati cand ploua?
Raspunsul a fost dezarmant si fara drept de replica citez: "apa e la fel de importanta ca petrolul aici, cea din subsol nu e buna nici sa te speli pe dinti cu ea, toti colecteaza apa pentru a o bea (cei care sunt foarte saraci, adica marea majoritate) sau o folosec la mancare si ca apa menajera"!

De-a dreptul socant!

Incepand de atunci de cate ori beau apa sau ma spal, o beau altfel si ma spal altfel, o vad altfel, o pretuiesc altfel…si ma intreb, petrolul e cotat la burse, pretul creste mai tot timpul, cei care au petrol sunt multimilionari, dar oare care e valorea corecta a apei si oare nu ar trebui pretuita mai mult de noi cei carora ni se pare normal sa ai apa la discretie???

Un comentariu:

Bgy spunea...

E bine totusi ca ai realizat anumite chestii. A trebuit sa te duci pana la mijlocul planetei pentru asta, dar a meritat.
Multi dintre noi, care facem risipa de multe alte chestii printre care hartie si in special mancare, ar avea nevoie de o excursie de cateva zile prin locurile unde te plimbi tu acum.
So, recycle for a green world!